A film, amiről már (majd’) mindenki lemondott



A felvett anyaggal hazatérve sokáig próbálkoztam, hogy a film is elkészüljön. Az első verziót követte a másik, majd a harmadik, de egyik forgatókönyvvel sem voltam annyira elégedett, hogy be is fejezzem.

Csak jóval később értettem meg a kudarcok egyik okát.

Azt tanultam, hogy a jó újságíró objektivitásra törekszik; személyes érzéseit és gondolatait tartsa meg magának. A hiteles közlést adatokkal, tényekkel és megfelelő irodalommal kell alátámasztani, de az én angyagom nem ilyen volt! Én csak Indiát szerettem volna megmutatni, személyes közelségbe hozni - úgy, hogy közben nem akartam magamról és az utamról mesélni.

Húsz évig tartott, hogy el tudjak szakadni az újságírói objektivitás mítoszától, és felvállaljam, hogy a saját történetemen keresztül próbálom átadni mindazt, amit megértettem. Amint ez megtörtént, a film szinte azonnal összeállt bennem.

Kellett hozzá az Ősi jövendők, és kellett hozzá a már említett közösség is. Külön büszkeséggel tölt el, hogy a Gyökerek aláfestő zenéjét magyar zenész barátaim alkották, így a film zenéje – ahogy maga a film is – a szívünkből és a szívekhez szól.


271 jó szó a Gyökerekről

Abban, aki megnézi Stern Gabriella Gyökerek című India-filmjét – és a hozzá kapcsolódó öt kisebb etűdöt – különösebb utánagondolás nélkül megfogalmazódik: ettől a munkától tökéletesen idegenek azok a közhelyek, amelyekkel a televíziók útifilmjei emberemlékezet óta táplálnak bennünket.
Tény, hogy a téma, azaz a Föld utolsó nagy, archaikus kultúrája önmagában is izgalmas, mert közös, már többnyire nem is tudatos emlékeinket ébresztgeti, ráadásul pedig különleges, és persze látványos is. Mint egy kötetnyi színes metszet valamely régi korból, s ezt a benyomást csak erősítik a színek, vágások, és az autentikus, rendkívül igényes indiai zenei aláfestés.
A „ma és a tegnap”, a „hagyományos életmód és a technikai haladás” agyonhasznált szembeállítása tökéletesen mellőztetik: az alkotó arra mutat rá, hogy van még hely a Földön, ahol az emberi lét spontán és természetes – és ez a vidéki India. Az egzotikumban továbbélő időtlenség, amely boldoggá teszi az ottaniakat, vidékek, ahol hírből sem ismerik a Freud - féle „rossz közérzetet a kultúrában”.
A Gyökerek emlékmentés, kirándulás egy szerves, ősi, lassan hömpölygő valóságba, ahol a dolgok a helyükön vannak, az emberek pedig – miközben az űr és a sztratoszféra jeges magasságaiban műholdak és repülőgépek suhannak fölöttük – kézenfekvőnek és örömtelinek érzik életüket. Ahol jó dolgozni, jó gyereknek és öregnek lenni, ahol a szegénység nem tragédia, s ahol istenek vigyázzák a halandók minden lépését.
Üdítő módon a kísérőszövegben sokkalta több a derű, mint a pátosz, és bár ez az az India, ahol a szekerek nyomtávja milliméterre megegyezik a kétezer év előttivel, mégsem a múlt valamiféle komor zárványa.
A film nosztalgiát hagy nézőjében, s hogy mifélét, azt jól megmagyarázza az egyébként görög szó lehetőség szerinti legpontosabb értelmezése, amely: ’a hazatérés (némiképpen) fájdalmas vágya’.
Majdhogynem honvágy.

Kőrös László

 

GyökerekAukod_cover02jpg.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jogaorajpg.jpg

 Imádságok a pillanatok isteneihez:

-A reggel pillanatai

-A munka pillanatai

-A tanulás pillanatai

-Hétköznapi pillanatok

-Az ünnepek pillanatai

 

 

 

 

 

 

web: sterngabi.hu | email: stern.gabriella@gmail.com | tel: +36-20-569-5164
All rights reserved © Minden jog fenntartva